X

بخش بالایی وب سایت شمامل ، جستجو ، منوی اصلی و هدر

بخش میانی

محتوی نوشتاری

توصیه های لازم در بیماران مبتلا به چربی خون

 

ازسبوس جو،جودوسروالیاف سبزیجات ومیوه جات  می توان غذایی تهیه کردکه در کم کردن کلسترول نقش اساسی داشته باشند.

اخیراً دانه های اسپرزه را نیز در کم کردن کلسترول مؤثر می دانند.

تخم مرغیک عامل بسیار مهم بالابرنده کلسترول است وروغن ذرت یک مبارز بزرگ بر علیه آن است.(یک عدد تخم مرغ50 گرمی،253 میلی گرم کلسترول دارد.)

مبتلایان به زیادی چربی خون ،زیاد نباید از لبنیات استفاده کنند.(دربسیاری از موارد،چربی های خون با افزایش کلسیم خون،افزایش خواهند یافت.)

 مبتلا به چربی خون ،باید از گوشت ماهی وگوشت مرغ بدون پوست وچربی ،سفیده تخم مرغ ،پنیر بی چربی ،کره بادام زمینی،روغن های گیاهی (ذرت –آفتابگردان- پنبه دانه – مارگارین- پسته – بادام وگردو.)استفاده نمایند.

گزارشاتی در پایین آمدن کلسترول خون در کسانی که 2 الی 3 عدد سیب درختی بعداز غذا میل کرده اند ،دیده شده است .( این اثر مربوط به وجود پکتین در میوه جات است.)

مصرف گوشت وروغن ماهی با تغییر فرم چربی  ها از تجمع پلاکت های به وجود آورنده آتروم وایجاد فشارخون جلوگیری می نماید.در ضمن ماهی تازه لاغر کننده است واز چربی خون نیز جلوگیری می کند.

مهمترین روغن که کلسترول خون را کم می کند ،روغن ذرت است.

 

تخم شنبلیله –اسفناج- بادام زمینی- زرشک- ترشک- پیاز- مخمر آبجو- ذرت- بامیه- سیب درختی(مخصوصاباپوست)- قارچ های خوراکی- کاسنی- تره- کدو- کنگر- سیروموسیر- نخودفرنگی- لیموترش- کاهو- آلو- کلم- گیلاس- پرتقال- نارنگی- چای- زردآلو- خرمالو- تمشک- به- انگور- انبه- آناناس- شوید- نعناع- عناب- چاودار- شلتوک برنج- باقلا- هندوانه- هلو- موز- هویج- گلابی- گریپ فروت- عدس- گندم- لوبیا -چشم بلبلی- نخود- لوبیا- هل- گردو- انار- شاهتره- گل سرخ- مریم گلی- آویشن- رازیانه- روغن گندم- روغن جو- روغن پنبه دانه- گزنه- گل قاصدک- ریشه مرغ- بومادران- دم اسب- زیتون- کنجد- مارچوبه- لوبیا- کرفس وحشی- بادمجان- شاهی(تره تیزک)- سیب زمینی ترشی- قدومه- توت- گردو- بادام- حبوبات(خصوصا،لوبیا)

مصرف جودوسر(یولاف)وجومعمولی وروغن آن در بیماران قلبی،فشارخون،سفتی خون شرایین ونارسایی کبدی ،بسیار مفید است.

اسید نیکوتینیک یا نیاسین(ویتامین)،در تمام مواردی که چربی های خون زیاد باشد به خوبی عمل می کند وباعث کاهش کلسترول تام می گرددواز غلظت تری گلیسیریدها می کاهد.

سیلیکون ،ماده ای است که مانع پیشرفت آرتریواسکلروز می شود وکم کننده کلسترول است ودر یونجه ،غلات وبرنج وجود دارد.

ویتامین های CوEباعث کاهش کلسترول می گردند.(این دودر توت فرنگی به وفور وجود دارند.)

از ماهی ها ،ماهی سالمون (قزل آلا ) از همه مهمتر است.

 

 

 

 

بالا