X

بخش بالایی وب سایت شمامل ، جستجو ، منوی اصلی و هدر

بخش میانی

محتوی نوشتاری

تاثیر درست خوابیدن بر افزایش قد

در ادامه بحث های گذشته که گفتیم مواردی مانند ژنتیک و تغذیه مناسب و ... می تواند در افزایش قد تاثیر داشته باشد خواب کافی هم بر روی افزایش قد تاثیر بسزایی دارد . در واقع خواب یکی از واجب ترین نیازهای ضروری بدن می باشد که نمی توان آن را با چیز دیگری جایگزین و مقایسه کرد . بر اساس یافته های موجود پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که افرادی که دارای قد بلند هستند دارای اعتماد به نفس بیشتری نسبت به سایر افراد می باشند . بیشتر در این مقاله هدفم این بوده تا به تاثیر و نقش اساسی درست خوابیدن در افزایش قد به گفتگو با شما خوبان بنشینم و امید وارم مفید واقع شود . یقینا همه ما میدانیم که خواب یکی از ضروریات بدن انسان برای حفظ سلامت جسمی اش می باشد که در افراد و کودکان ساعت و مدت زمان آن متفاوت می باشد . اگر از قدیم یادمان باشد مادربزرگ هایمان می گفتند که کودکان باید بیشتر ساعت را خواب باشند تا بتوانند از سلامت بهتر برخوردار باشند که امروزه پزشکان به این نتیجه رسیده اند 

همانطور که در بالا گفتم خواب از عوامل مهمی می باشد که بر روی زندگی و سلامت ما ممکن است تاثیرات مثبت و یا منفی را به جای بگذارد . مسلما در جامعه به کرات دیده اید که برخی به کیفیت خواب خود اهمیت نداده و همیشه خسته به نظر می رسند که بر روی زندگی شان تاثیر منفی گذاشته است . به گفته پزشکان با داشتن یک برنامه مناسب برای خوابیدن می توانیم ترشح هورمون رشد را در فرزندان خود بهبود بخشیده زیرا شب بیداری باعث عدم ترشح هورمون رشد می شود . که این عملکرد یقینا بر روی رشد قد یا افزایش قد کودکانمان تاثیر منفی خواهد گذاشت پس ما والدین می توانیم برای این امر بسیار نقش مهمی را ایفا کنیم . پزشکان توصیه اکید دارند که به هیچ وجه قبل از اینکه فرزندانمان را برای خوابیدن آماده می کنیم به آنها مواد شیرین نداده زیرا در هورمون رشد اختلال ایجاد می کند .

معمولا افراد سالم باید بین 7 تا 10 ساعت در طی شبانه روز بخوابند که گرچه برخی افراد به خواب نیمروزی هم عادت دارند که بهتر است بیشتر از 1 ساعت نباشد . که این خواب نیمروزی برای قد کودکان و نوجوانان چون در حال رشد هستند بسیار تاثیر گذار می باشد . زمانی که این هورمون رشد در افراد ترشح می شود بین ساعت 22 / 23 نیمه شب بوده اگر در این ساعت فرد بیدار باشد مسلما از ترشح هورمون رشد بهره مند نمی شود . تحقیقات و بررسی های زیادی در طی این چند سال در خصوص تاثیر خواب توسط پژوهشگران انجام شده است .  که به عنوان نمونه طی پژوهشی که بر روی زنان و مردان ایالات مونته نگرو نسبت به کشورهای توسعه یافته انجام شده است به این نتیجه رسیده اند . که زنان این ایالت به نسبت مردان دارای قد بلند تری بوده که این نتیجه مثبت بر روی زنان می تواند یکی از دلایلش خواب کافی در بین زنان باشد . حتما توجه کنید که خواب فرزندانتان قبل از سن بلوغ حتما منظم باشد زیرا در کنار عوامل کلیدی ( تغذیه و وراثت و ورزش ) خواب هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

مثلا شاید شما در بین فامیل از نظر وراثت قد بلند باشید ولی چون همه عوامل (تغذیه مناسب و ورزش و خواب و ...) را رعایت نکرده اید از این نعمت محروم بمانید . در نتیجه با موارد گفته شده نتیجه میگیریم که درست و به اندازه خوابیدن می تواند نقش مهمی در افزایش قد ما ایفا کند .

در ادامه مقاله به مواردی که باید قبل از خوابیدن به آن ها توجه کرد می پردازم پس همراه ما باشید .

 

* قبل از اینکه به رختخواب بروید باید فکر خود را باز کرده و به چیز خاصی فکر نکنید و در واقع بدور از هرگونه استرس و تنشی باشید .

* همیشه خود را عادت دهید که بدون بالش بخوابید تا خواب آرام تر و دلپذیرتری را در طول شب تجربه کنید .

* حتما خود را به زود خوابیدن عادت داده تا بتوانید در طی شبانه روز 8 ساعت خواب مفید داشته باشید تا از فوایدش بهرهمند شوید .

 

راهکارهای موجود برای خوب خوابیدن و دستیابی به فواید آن

 

خواب مناسب و کافی دارای فواید زیادی می باشد که به برخی از آنها در این بخش به صورت مختصر اشاره می کنم که عبارتند از :

* در وهله اول خوابیدن می تواند به افراد یک آرامشی داده که با چیز دیگری بدست نمی آید و حافظه افراد را تقویت کرده و قدرت حافظه را بالاتر می برد .

* مسلما برایتان جالب است که بدانید خواب کافی می تواند در روابط زناشویی شما نقش خوبی داشته باشد تا شما بیشتر از کنار همسر خود بودن لذت ببرید .

 

* اگر شما ورزشکار هستید خواب کافی می تواند به شما یک نیروی فوق العاده ای انتقال داده تا در ورزش مورد علاقه خود موفق تر شوید .

* با توجه به دنیایی که امروزه ما در آن زندگی می کنیم که پر از تنش می باشد خواب می تواند ما را از این تنش ها به دور نگه دارد .

* با داشتن یک خواب راحت و خوب مسلما سیستم ایمنی بدن ما سالم تر مانده و بدن ما بهتر می تواند به وظایف خود مثلا افزایش قد رسیدگی کند .

بد نیست در انتها عواملی که باعث بیخوابی می شوند را هم اشاره ای داشته باشیم که شامل (مصرف کافئین - زیاد فکر کردن – عصبانیت - زندگی شلوغ و گیج کننده و... ) می باشد .

 

 

 

 

 

بالا