X

بخش بالایی وب سایت شمامل ، جستجو ، منوی اصلی و هدر

بخش میانی

محتوی نوشتاری

نقش و عملکرد ویتامین ها در درمان ریزش مو

  

پیرو مقالات قبلی که در مورد ریزش مو و درمان ریزش مو با هم صحبت کردیم امروز می خواهم، درباره ی نقش انواع ویتامین ها در درمان ریزش مو مطالبی را ارائه کنم . و قصد دارم تا برخی ویتامین ها و املاحی که برای جلوگیری از ریزش مو می باشد را مختصرا مطالبی را خدمت شما عزیزان تقدیم کنم . البته از یاد نبرید که این ویتامین ها باید حتما با تجویز پزشک صورت گرفته تا با قاطعیت کامل به درمان ریزش مو بپردازید . این ویتامین ها و املاحی که باعث ریزش مو می شوند عبارتند از : بیوتین، اینوزیتول ، اسید فولیک و املاحی مانند گوگرد، منیزیم ، روی و ویتامین های گروه B می باشند . بر طبق آزمایشاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام دادند پزشکان دریافتند که دریافت کم منیزیم در بدن موجب ریزش مو و اسید آمینه در ضخامت مو نقش دارند . آیا از خود پرسیده اید که چرا آمار مردان و زنان نسبت به ریزش مو و طاس شدن زیاد شده است به خاطر کمبود ویتامین B6 و اسید فولیک می باشد . زیرا در این سال ها به دلیل مشغله های کاری که دارند نمی توانند به تغذیه صحیح بپردازند و به همین خاطر دچار کمبود ویتامین شده و دچار ریزش مو شده اند . پزشکان معتقد هستند که اگر کمبود یک مواد مغذی باعث ریزش می شود یقینا با دریافت کافی آن ویتامین و نحوه صحیح تغذیه می توان مشکل ریزش مو را درمان کرد 

در حال حاضر طب سوزنی و اطلاع داشتن از انواع ویتامین ها  و نحوه صحیح استفاده از مواد غذایی، یکی از راه های اصلی درمان ریزش مو محسوب می شود. طب سوزنی شرق تهران یکی از مراکز بسیار با کیفیت در درمان این بیماری می باشد.

* نقش ویتامین A در جلوگیری و درمان ریزش مو

این ویتامین محلول در چربی بوده و بیشتر در شکل هایی مانند (ریتینول ، رتینال ، رتینوئید و دی هیدروترینول) می باشد . به جرات میتوان گفت که این ویتامین یکی از بهترین ویتامین ها بوده زیرا میزان طبیعی این ویتامین در بدن چرخه بهتری را ایجاد کرده که برای رشد مو مناسب است . چون ویتامین A یک مکمل قوی بوده و در از بین بردن فولیکول های مو و خشکی پوست و مو تاثیر داشته و به همین منظور از ریزش مو جلوگیری می کند . البته از یاد نبرید که هر ویتامینی در حد مناسب می تواند برای رفع مشکلتان به شما کمک کند زیرا در غیر این صورت عوارض دیگری نیز به دنبال خواهد داشت . مثلا به عنوان نمونه اگر در مصرف ویتامین A دقت نکنید نه تنها به شما در ریزش مو کمک نمی کند بلکه باعث ریزش مو نیز می شود . این ویتامین در مواد طبیعی مانند هویج و سبزیجات و تخم مرغ و طالبی و جگر و ... یافت می شود که می توانیم براحتی در سبد تغذیه روزانه خود آنها را بگنجانیم .

* نقش ویتامین B در جلوگیری و درمان ریزش مو

نقش ویتامین B برای هموگلوبین سالم که اکسیژن را از طریق گلبول های قرمز خون به پوست سر می رساند حیاتی بوده که ویتامین B6 نقش مهمی در ریزش مو دارد . و این ویتامین با ارزش را میتوان در مواد غذایی مانند گوشت ماکیان ، گوشت ماهی ، لوبیا ، موز، جو دوسر، تخم مرغ ، سیب زمینی و شیر کم چرب و... برای بدن تامین کرد . شاید برایتان جالب باشد که پزشکان برای درمان ریزش مو در زنان ویتامین B کمپلکس را تجویز کرده زیرا این ویتامین شناخته شده ترین ویتامین برای درمان ریزش مو در زنان است .

* نقش اسید فولیک در جلوگیری و درمان ریزش مو

مصرف مکمل ها و مواد غذایی که دارای اسید فولیک هستند برای افرادی که به صورت ژنتیکی دچار ریزش مو و طاسی شده اند بسیار مناسب می باشد . و اسید فولیک در مواد غذایی مانند نخود ، نخود فرنگی منجمد ، مارچوبه آب پز ، عدس پخته شده و ... می باشند .

* نقش ویتامین C در جلوگیری و درمان ریزش مو

آیا میدانستید که تولید کلاژن به ویتامین  Cبستگی دارد پس اگر می خواهید موهایی سالم داشته باشید به کلاژن اهمیت ویژه بدهید . و در ضمن آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین C از سفید شدن موهای شما نیز جلوگیری می کند . این ویتامین علاوه بر درمان ریزش مو می تواند به شما کند بلکه در بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا فوق العاده عمل می کند . این ویتامین چند منظوره را میتوان در مواد غذایی زیادی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت ، فلفل قرمز شیرین ، کیوی ، گوجه فرنگی ، فلفل سبز ، توت فرنگی ، آناناس و ... یافت .

* نقش ویتامین D  و E  در جلوگیری و درمان ریزش مو

بر طبق تحقیقاتی که انجام گرفته متخصصان دریافتند که ویتامین D در سلامت فولیکول های مو و هم در نرمی استخوان ها نقش اساسی دارند .

برای افزایش جذب اکسیژن و گردش خون در قسمت سر ویتامین E می تواند به شما کمک کرده و این ویتامین در روغن های گیاهی، روغن آفتابگردان، روغن سویا و... میباشد . پزشکان توصیه میکنند که برای جذب بهتر ویتامین E آن را به صورت خوراکی مصرف کرده تا محلول موضعی . اگر به طب سنتی نگاه کنید می بینید که سفارش شده که بعد از استحمام برای درخشندگی بیشتر در موها و نرم تر شدن آن  از روغن بادام و زیتون استفاده کنید .

* نقش امگا 3 و  آهن  در جلوگیری و درمان ریزش مو

در واقع این اسید امگا 3 از سه نوع تشکیل شده است که عبارتند از : آلفا  ALA، EPA ، DHA . که این اسید امگا 3 در موادی مانند : میگو، صدف، انواع ماهی های چرب مانند سالمون ، قرل آلا، تن ، شاه ماهی، و همچنین گردو، بادام و دانه کتان و... یافت می شود .

یکی از دلایلی که زنان دچار ریزش مو میشوند ممکن است به خاطر وجود عدم آهن در بدن آنان باشد .

"که این کمبود آهن  به دلایل مختلف مانند دوره های پریود با خونریزی زیاد و زخم های معده و التهاب معده و کمبود خون پس از زایمان در افراد ظاهر میشود .

* نقش بتاسیتوسترول در جلوگیری و درمان ریزش مو

می توان سیتوسترول را شامل خانواده عصاره گیاهی برشمرد که دارای مواد مغذی زیادی بوده که برای درمان ریزش مو بسیار کارآمد است . به دلیل طبیعی بودن آن هیچ گونه عوارض جانبی نداشته و مصرف آن با داروهای دیگر برای مردان و زنان در هر سنی بلامانع است .

* نقش هسته انگور در جلوگیری و درمان ریزش مو

از روش های دیگری که می تواند در ریزش مو به شما کمک کند استفاده از هسته انگور می باشد که به صورت مایع و کپسول در اختیار شما قرار می گیرد . به شما پیشنهاد میکنم اگر به ریزش مو به صورت ارثی و یا بدلیل نداشتن تغذیه سالم دچارید حتما یک دوره درمان با عصاره هسته انگور را امتحان کنید .

* نقش اینوزیتول و بیوتین در جلوگیری و درمان ریزش مو

شما میتوانید برای مهار کردن و درمان ریزش مو و کاهش سطح کلسترول از اینوزیتول  استفاده کنید . و اینوزیتول ها معمولا در مواد غذایی مانند کشمش، دانه های جو، جوانه گندم، موز، گوشت گاو، جگر، برنج قهوه ای و انواع سبزیجات و... وجود دارند .

بیوتین شامل یکی از پروتئین های اساسی بوده که بر همین اساس پزشکان توصیه می کنند که مصرف 3 بار در روز از آن ضروری می باشد . و این پروتئین را میتوان در منابع غذایی مانند جگر، زرده تخم مرغ ، مخمر، شیر، برنج قهوه ای، نخودسبز،عدس،جو، سویا، دانه آفتابگردان و گردو و ... یافت . و در پایان باز تذکر می دهم که مصرف تمام این ویتامین ها باید زیر نظر پزشک انجام شده و از مصرف خودسرانه آن جدا خودداری کرده تا دچار مشکلات بعدی نشوید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بالا